Kι αν νικηθήκαμε δεν ήταν απ'την τύχη ή τις αντιξοότητες,αλλά απ'αυτό το πάθος μας για κάτι πιο μακρινό " Τάσος Λειβαδίτης

Δευτέρα 3 Μαΐου 2010

δήμος Λίμνης και με έδρα την Λίμνη

Δοξασθείτω το όνομα της Λίμνης.



Απαντώντας στις ερωτήσεις της ένωσης Λιμνίων στην έντυπη Β.Ε. του


Απριλίου και με αφορμή την ανακοίνωση για την δημιουργία νέου δήμου


με το όνομα δήμος Λίμνης και με έδρα την Λίμνη θα ήθελα να εκφράσω


μερικές σκέψεις που ίσως απασχολούν πολλούς συνδημότες. Πως είναι


δυνατόν , ένας δήμος (μιλώ για τον δήμο Κηρέως) που είναι σε έκταση το


μισό του νέου διευρυμένου δήμου και σχεδόν του μισό σε πληθυσμό να


χάνει όχι μόνο την έδρα αλλά και τη ταυτότητα του ; Η εύκολη


απάντηση βέβαια είναι στα χείλη όλων εκτός των Λιμνιωτών και


σχετίζεται με τον ανορθολογισμό στη λήψη αποφάσεων που έφερε την


χώρα στα χάλια που έχει σήμερα. Προσωπικά θεωρώ ότι η απόφαση είναι


καθαρά πολιτική και δεν στηρίζεται σε κανενός είδους ορθολογικά


ανθρωπογεωγραφικά, κοινωνικοοικονομικά και αναπτυξιακά κριτήρια.


Φυσικά το υπουργείο είχε να πάρει 333 τέτοιες αποφάσεις και ίσως το


κύριο κριτήριο να ήταν η ελαχιστοποίηση των αντιδράσεων και των


εντάσεων. Ας είμαστε όμως ειλικρινείς , οποιαδήποτε επιλογή σε


όνομα και έδρα θα είχε τους επικριτές της από τους «αδικημένους». Το


να δώσεις όμως και όνομα και έδρα σε ένα δήμο όπως σε αυτή την


περίπτωση είναι το άκρον άωτον της ευνοιοκρατίας και του


ανορθολογισμού.


Ως συνήθως και σε αυτή την περίπτωση οι πολίτες θα μεταχειριστούν για


άλλη μια φορά σαν πρόβατα και κανείς δεν θα νοιώσει την υποχρέωση να


τους εξηγήσει τους λόγους για αυτή την απόφαση και πως θα βελτιώσει


την καθημερινότητα τους, την εξυπηρέτηση τους και τις συνολικές


προοπτικές ανάπτυξης τους. Και τι εξηγήσεις θα μπορούσαν να δώσουν


άραγε; Πολλοί από τους δημότες της Λίμνης θεωρούν την απόφαση αυτή


σαν « ιστορικά» δίκαιη λόγω «Αγγελή Γοβιού» και θα τους δώσει


καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης από ότι στους άλλους όμορους δήμους.


Κάτι που θα δυσκολευτεί να συμμεριστεί η πλειοψηφία του νέου δήμου που


ζεί εκτός Λίμνης.


Θα ήθελα να δώσω μια σύντομη απάντηση στη Ένωση Λιμνίων για τα


τεκμήρια που ζήτησαν στα κριτήρια που θέτουν ¨για την επιλογή δήμου


πυρήνα. Γεωγραφικά , η Λίμνη είναι το άκρο του δήμου και δεν αποτελεί


συγκοινωνιακό κόμβο τόσο για χερσαίες θαλάσσιες μεταφορές (λιμάνι) και


πρόσβαση στα αστικά κέντρα. Η επιλογή αυτή ευνοεί ουσιαστικά


4.000 κατοίκους που ζουν στην περιοχή γύρω από την Λίμνη και τις


Ροβιες, ενώ οι 9.000 κάτοικοι του νέου δήμου θα αναγκαστούν να


ταλαιπωρούνται ταξιδεύοντας μεγαλύτερες αποστάσεις . Οι


πολυσύχναστες υπηρεσίες όπως οι τράπεζες (κεντρικά) και το κέντρο


υγείας βρίσκονται στο βόρειο μέρος του νέου δήμου. Με βάση τα


πληθυσμιακά, κοινωνικό-οικονομικά και αναπτυξιακά κριτήρια και μιλώ


για αγροτική/κτηνοτροφική παράγωγή, ορυκτό πλούτο και βιοτεχνίες που


είναι οι κύριες οικονομικές δραστηριότητες στην περιοχή, η έδρα του


δήμου θα έπρεπε να είναι αλλού. Τουρισμός ένα από τα κύρια κριτήρια


της ένωσης Λιμνίων. Η παραλία της Άγιας Άννας δέχεται το μεγαλύτερο


αριθμό τουριστών και έχει μεγαλύτερη τουριστική υποδομή από


οποιοδήποτε άλλη περιοχή του νέου δήμου. Το βόρειο μέρος του νέου


δήμου παρουσιάζει μεγαλύτερη ποικιλομορφία στα τοπία και διαθέτει


περισσότερες παραλίες και ορεινούς όγκους που μπορούν να αναπτυχθούν


και αναπτύσσονται τουριστικά. Ο θρησκευτικός/προσκυνητικός τουρισμός


είναι καλύτερα αναπτυγμένος κατ βόρειο μέρος που βρίσκεται πιο


κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα και σε αναπτυγμένους τουριστικά


προορισμούς των βόρειων Σποράδων. Πολιτιστικό-ιστορικά κριτήρια.


Βλέποντας συνολικά την ιστορία της ευρύτερης περιοχής από τα ομηρικά


έπη, μέχρι την ρωμαιοκρατία, το Βυζάντιο και την φραγκοκρατία. , θα


διαπιστώσει ότι οι Ροβιές με το Μαντείο τους και το λιμάνι τους ήταν


το σημαντικό θρησκευτικό κέντρο της περιοχής Ελυμνίου. Θέση που οι


Ροβιές διατήρησαν μέχρι την Φραγκοκρατία. Στην γνωστή μελέτη της


Ευαγγελίας Μπαλτά για το πληθυσμό της Εύβοιας το 1474 βλέπουμε ότι την


περίοδο εκείνη στην Λίμνη ζούσαν 45 οικογένειες, ενώ οι Ροβιές


είχαν 79 οικογένειες και το Μαντούδι 108 οικογένειες. Λαογραφικά,


συστήνω να μελετήσετε προσεχτικότερα το έργο του Δημήτρη Σέττα και θα


εκτιμήσετε καλύτερα την λαογραφική παράδοση και πλούτο της Αγίας


Άννας.


Σαφώς, η επιλεγμένη ταυτότητα της Λίμνης για το νέο δήμο δεν είναι


ούτε η αρχαιότερη, ούτε η επιφανέστερη και υπερτερέστερη και


βέβαια σε καμιά περίπτωση η αποδεκτότερη και αντιπροσωπευτικότερη


της περιοχής. Γιατί αυτή είναι η ουσία των πολιτιστικό-ιστορικών


κριτηρίων σε αυτή την περίπτωση. Η κοινωνική συναίνεση είναι κάτι που


ξεχνιέται από τους παίρνοντες αποφάσεις σε τέτοιες υποθέσεις που έχουν


σχέση με την ταυτότητα ενός τόπου. Ήταν ένα θέμα που έμεινε εκτός της


διαδικασίας ηλεκτρονικής διαβούλευσης.


Ένα είναι σίγουρο ότι ο νέος δήμος είναι πλουσιότερος από πολλές


απόψεις και και οι προοπτικές ανάπτυξης του είναι μεγάλες και


περιμένουν να αξιοποιηθούν κατάλληλα. Δυστυχώς όμως οι λογικές του


παρελθόντος κυριαρχούν ακόμη, ο ορθολογισμός και η εξυπηρέτηση των


δημοτών έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Τελειώνοντας, θεωρώ ότι προχωρώντας


με το βλέμμα στο παρελθόν και την πλάτη γυρισμένη στο μέλλον το


πιθανότερο είναι να σκοντάψουμε. Η πρόταση αυτή για το όνομα και την


έδρα του νέου δήμου θα πρέπει να ψηφιστεί στην Βουλή πριν γίνει


νόμος. Ελπίζω ότι οι εκπρόσωποι μας στην βουλή και την κυβέρνηση θα
λάβουν υπόψη τους και τα ανθρωποκεντρικά, πληθυσμιακά,
κοινωνικό-οικονομικά και αναπτυξιακά κριτήρια που οι ίδιοι έθεσαν και
να πάρουν μια ορθολογικότερη τελική απόφαση.



Δημήτρης Χατζηλάμπρου


phgh:voriaevia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και είναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το ΜΑΝΤΟΥΔΙ NEWS δεν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στα σχόλια τους.