Kι αν νικηθήκαμε δεν ήταν απ'την τύχη ή τις αντιξοότητες,αλλά απ'αυτό το πάθος μας για κάτι πιο μακρινό " Τάσος Λειβαδίτης

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2012

ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΕ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ.

 Aπο:Giannis


 ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ 

   ΗΜΕΡΙΔΑ :ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΠΕΜΠΤΗ 19 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2012

ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΜΙΛΑΕΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ .Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΠΝΕΕΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥEI ΤΑ ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ.  ΣΤΙΣ ΖΟΦΕΡΕΣ ΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΖΟΥΜΕ ΘΕΩΡΩ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΕΙΔΙ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΑ ΠΡΟΚΛΗΘΕΙΣΗΣ ΚΑΙ ΕΝΤΕΧΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΕΙΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ.

 
Κος ΜΑΝΙΑΤΗΣ:
Καλημέρα. Θέλω να συγχαρώ το Τεχνικό Επιμελητήριο για την πρωτοβουλία που πήρε να οργανώσει τη σημερινή εκδήλωση. Και να πω ότι θα επιδιώξω σήμερα να μιλήσω εκτός κειμένου, το κάνω απολύτως ενσυνείδητα, και να κινηθώ πέρα από αυτά που εκτιμώ ότι θα αναλύσουν οι ειδικοί επιστήμονες, αυτοί που ξέρουν πολύ περισσότερα από εμένα, αμέσως μετά στη συνέχεια της ημερίδας.


Θα επιδιώξω να κινηθώ σε τρεις άξονες κυρίως.
Ο πρώτος άξονας που πρέπει να αναλυθεί, που πρέπει να βάλει το πλαίσιο, είναι η ευρύτερη γεωπολιτική κατάσταση, έτσι όπως αυτή διαμορφώνεται σήμερα, μετά τις πρόσφατες ανακαλύψεις κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην Κύπρο, το Ισραήλ και ελπίζουμε και στην Ελλάδα.
Πώς, λοιπόν, αλλάζει ο γεωπολιτικός χάρτης, πώς έχει ήδη αλλάξει και ποιες είναι οι προοπτικές για τα επόμενα δέκα ή και είκοσι χρόνια.
Το δεύτερο σημείο της τοποθέτησής μου θα έχει να κάνει με αυτό που τολμώ, με μια δόση υπερβολής, να πω ποιες είναι οι καινοτομίες που έχουμε εφαρμόσει μέχρι σήμερα προκειμένου να προχωρήσουμε στην έρευνα υδρογονανθράκων.
Και τολμώ να πω ότι έχουμε κάνει ορισμένες καινοτομίες στις οποίες βαδίζουμε και για τις οποίες είμαστε σίγουροι ότι θα μας βοηθήσουν να λύσουμε πιο γρήγορα τα προβλήματα που έχουμε.
Και το τρίτο σημείο της τοποθέτησής μου είναι να σας πω μερικές «ειδήσεις», που είμαι βέβαιος ότι θα σας κάνουν να χαρείτε. Γιατί τουλάχιστον ο τομέας της έρευνας υδρογονανθράκων είναι ένας από τους ελάχιστους τομείς του δημόσιου διαλόγου της χώρας που μπορεί να μας φέρει ευχάριστες ειδήσεις.
Να ξεκινήσω με την ευρύτερη γεωπολιτική κατάσταση.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ουσιαστικά τα τελευταία δυο με τρία χρόνια έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ένα τρίγωνο Ισραήλ-Κύπρος-Ελλάδα, το οποίο πριν πέντε χρόνια, για παράδειγμα, ήταν γεωοικονομικά και γεωπολιτικά ανύπαρκτο όχι μόνο στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου αλλά ήταν ανύπαρκτο στο ενεργειακό γίγνεσθαι της Ευρώπης.
Σήμερα είμαστε σε ένα άλλο στάδιο πια. Είμαστε σε ένα στάδιο όπου φαίνεται, με όλες τις ανασφάλειες που μπορεί να υπάρχουν στον αριθμό που θα σας πω, ότι Κύπρος και Ισραήλ, που έχουν προχωρήσει αρκετά ήδη στις έρευνες, μπορούν να συζητούν για τα επόμενα χρόνια εξαγωγές φυσικού αερίου, αφού καλύψουν τις εσωτερικές τους ανάγκες, της τάξης των 15 έως και 30 δις κυβικών μέτρων το χρόνο, που σημαίνει τα 15 έως και 30 bcm το χρόνο ουσιαστικά ότι αλλάζει το κέντρο ενεργειακού βάρους τροφοδοσίας της Ευρώπης.
Το επόμενο που θέλω να σημειώσω είναι ότι γνωρίζετε πως τα τελευταία πέντε, τουλάχιστον, χρόνια υπάρχει μία μεγάλη εκτεταμένη πανευρωπαϊκή συζήτηση για τον περίφημο νότιο διάδρομο, το διάδρομο ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στις αγορές της Ευρώπης. Και βεβαίως γνωρίζετε πολύ καλά ότι ανταγωνίζονται, και είναι σε μία κρίσιμη φάση αυτό το χρονικό διάστημα, ο Ναμπούκο, ο ITGI ο ΤΑP και ο CEEP, που πρόσφατα εμφανίστηκε.
Αυτό που έχει σημασία είναι να ξεκαθαρίσουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί αυτό το χρονικό διάστημα να δώσει σάρκα και οστά στον περίφημο διακασπιακό αγωγό, τον αγωγό ο οποίος θα συνδέει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Τουρκμενιστάν με αυτά του Αζερμπαϊτζάν, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθεί η τροφοδοσία με φυσικό αέριο της Ευρώπης.
Επίσης να πω ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει παρέμβει ουσιαστικά στο συγκεκριμένο ενεργειακό γίγνεσθαι το κουρδικό Ιράκ, με τα πολύ γνωστά κοιτάσματά του αλλά και την εξαιρετικά ανασφαλή κυβερνητική θέση του.
Και ασφαλώς γνωρίζετε, επίσης, πολύ καλά ότι ο μεγάλος ανταγωνιστής των μεγάλων προμηθευτών φυσικού αερίου, το Ιράν, βρίσκεται σε μία ιδιαίτερη σχέση, πάρα πολύ ευαίσθητη, ουσιαστικά συζητάμε την εφαρμογή εμπάργκο από την πλευρά της Δύσης στο Ιράν.
Άρα, όλο αυτό το τοπίο δίνει το πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να κινηθούν οι χώρες οι οποίες ανακαλύπτουν το τελευταίο χρονικό διάστημα κοιτάσματα φυσικού αερίου.
Και εδώ τίθεται ένα θέμα: με ποιο τρόπο θα γίνει η συμβολή αυτών των κοιτασμάτων στη βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης; Και πάντα τίθεται το ερώτημα: αγωγός ή μονάδα LNG;
Να ξεκαθαρίσω ότι από την πλευρά των δύο χωρών που έχουν ήδη προχωρήσει, του Ισραήλ και της Κύπρου, φαίνεται ότι αποφάσεις ακόμα δεν έχουν παρθεί. Αυτές είναι πάρα πολύ σοβαρές αποφάσεις που προσδιορίζουν το μέλλον των χωρών για τις επόμενες δεκαετίες. Και ορθά εξετάζουν όλα τα ενδεχόμενα, όλα τα δεδομένα.
Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω, διότι έγινε πρόσφατα μεγάλη σύσκεψη ανάμεσα στο Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, είναι τούτο.
Ελλάδα και Κύπρος, στο συγκεκριμένο θέμα των ερευνών υδρογονανθράκων και της μεταφοράς φυσικού αερίου προς τις αγορές της Ευρώπης, Ελλάδα και Κύπρος έχουν απόλυτα ταυτισμένα εθνικά συμφέροντα και βρισκόμαστε σε απόλυτη και πλήρη συνεννόηση και συνεργασία.
Είναι ο χαρακτηριστικότερος, ίσως, τομέας στον οποίο υπάρχει ταύτιση απόλυτη και συνέργεια προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε την εθνική θέση.
Και γνωρίζετε, ασφαλώς, πολύ καλά ότι μετά το ατύχημα στη Φουκουσίμα και τις αποφάσεις που πήραν η Γερμανία, η Ιταλία, η Ελβετία, το Βέλγιο και άλλες χώρες, για να σταματήσουν τα επόμενα χρόνια την λειτουργία των πυρηνικών τους αντιδραστήρων, έχει πια αλλάξει η ανάγκη σε τροφοδοσία με φυσικό αέριο της Ευρώπης. Τα πράγματα πια έχουν αλλάξει δραματικά σε σχέση με το τι ίσχυε ως αναγκαιότητα τροφοδοσίας της Ευρώπης με φυσικό αέριο πριν 2 ή 3 χρόνια. Συζητούν πια, οι αναλυτές, για πάνω από επιπλέον 40 bcm το χρόνο εξαιτίας ακριβώς αυτών των αποφάσεων.
Άρα, για να συνοψίσουμε, διαμορφώνεται ένα τοπίο μέσα στο οποίο η Ευρώπη πρέπει να δει με ξεκάθαρο μάτι τους δύο βασικούς πυλώνες της ενεργειακής της στρατηγικής. Πυλώνας 1: διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας με φυσικό αέριο. Πυλώνας 2: διαφοροποίηση οδεύσεων τροφοδοσίας με φυσικό αέριο.
Πρέπει να σας πω ότι οι τελευταίες ανακαλύψεις υδρογονανθράκων στην νοτιοανατολική Μεσόγειο δίνουν τη δυνατότητα όχι πια σε κάθε κράτος χωριστά, αλλά σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση να δει με νέο μάτι αυτή την τεράστια ευκαιρία που παρουσιάζεται μπροστά της.
Για πρώτη φορά τα τελευταία 20 τουλάχιστον χρόνια έχουμε και μία νέα πηγή τροφοδοσίας με φυσικό αέριο και τη δυνατότητα να έχουμε μία νέα όδευση, η οποία για πρώτη φορά στα χρονικά δεν  θα περνά ο αγωγός από την Τουρκία.
Διότι θεωρώ πως είναι άνευ οποιασδήποτε χρησιμότητας, σκοπιμότητας, άνευ οποιασδήποτε αιτίας για σοβαρή συζήτηση, κάτι που ακούγεται, τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Κύπρου να εξαχθούν μέσω αγωγού που θα περάσει από την Τουρκία. Δεν ξέρω ποιος ευφυής το σκέφτηκε αυτό, αλλά προφανώς θα πρόκειται για μία σκέψη η οποία προσπαθεί, για άλλη μία φορά, να βάλει όλα τα αυγά στο ίδιο καλάθι. Όλους τους αγωγούς τροφοδοσίας της Ευρώπης να περνούν από την Τουρκία. Δεν ξέρω ποιον συμφέρει αυτό.
Είναι απολύτως βέβαιο, όμως, ότι δεν συμφέρει ούτε την Κύπρο, ούτε την Ελλάδα, ούτε πολύ περισσότερο τη στρατηγική της Ευρώπης για διαφοροποίηση των οδεύσεων τροφοδοσίας με φυσικό αέριο.
Έρχομαι τώρα στο ζήτημα που προανέφερα, το ζήτημα της καινοτομίας. Και τολμώ να πω ότι δοκιμάσαμε το τελευταίο χρονικό διάστημα να κάνουμε κάποιες καινοτόμες δράσεις.
Καταρχάς, να διευκρινίσω ότι είναι ίσως το μοναδικό θέμα, το μοναδικό δημόσιο θέμα στο οποίο υπάρχει πλήρης και απόλυτη ταύτιση όλων των πολιτικών δυνάμεων της χώρας.
Εγώ ο ίδιος ενημέρωσα πριν λίγες μέρες και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό της χώρας, και πρέπει να σας πω ότι μας δίνει πολύ μεγάλη δύναμη το γεγονός ότι και τα τρία κόμματα που στηρίζουν τη σημερινή Κυβέρνηση, και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και η Νέα Δημοκρατία και ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός στηρίζουν απολύτως τις πρωτοβουλίες αυτές διότι ασφαλώς είναι πρωτοβουλίες που ξεπερνούν και τα πρόσωπα και τα κόμματα και τις χρονικές συγκυρίες, είναι πρωτοβουλίες οι οποίες πηγαίνουν ουσιαστικά στον πυρήνα του εθνικού συμφέροντος και πρέπει να πω ότι επίσης αισθανόμαστε ότι παρά την κριτική που ασκείται, έχουμε μία καλή αντιμετώπιση και από το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και από το ΣΥΡΙΖΑ, παρά τις επιμέρους, αν μπορώ με ένα αυθαιρετικό τρόπο να ερμηνεύσω τις τοποθετήσεις των άλλων κομμάτων.
Η δεύτερη καινοτομία, που προσπαθήσαμε να κάνουμε πράξη, είναι ότι δοκιμάσαμε για πρώτη φορά, και φαίνεται ότι μας βγαίνει, να μην ακολουθήσουμε το γνωστό σειριακό τρόπο με τον οποίο έχει μάθει να λειτουργεί η ελληνική δημόσια διοίκηση.
Η ελληνική δημόσια διοίκηση έχει μάθει μέχρι τώρα: φτιάχνω το φορέα, ο φορέα εκσυγχρονίζει το νομοθετικό πλαίσιο, αφού εκσυγχρονίσει το νομοθετικό πλαίσιο προχωρώ στο επόμενο βήμα. Και κάποια στιγμή σκέφτομαι να φτιάξω και επιχειρησιακό σχέδιο για την υλοποίηση του πραγματικού αντικειμένου για το οποίο έφτιαξα το φορέα.
Εμείς δοκιμάσαμε να μην ακολουθήσουμε τη σειριακή εξέλιξη των πραγμάτων αλλά να προχωρήσουμε σε μία παράλληλη, ταυτόχρονη προώθηση όλων, και για να είμαι ακριβέστερος: ει δυνατόν όλων.
Σας θυμίζω ότι πριν από δύο χρόνια περίπου η δημόσια συζήτηση της χώρας ήταν το αίτημα αν η πολιτεία θα υιοθετήσει τη δημιουργία του φορέα.
Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα στάδιο όπου και ο φορέας έχει θεσμοθετηθεί και το νομοθετικό πλαίσιο 2289 έχει εκσυγχρονιστεί χωρίς να περιμένουμε να συγκροτηθεί ο φορέας. Και στα σεισμικά, τον διαγωνισμό, έχουμε προχωρήσει πάλι χωρίς να περιμένουμε να συγκροτηθεί ο φορέας. Και στο open door προχωρούμε χωρίς επίσης να περιμένουμε να συγκροτηθεί ο φορέας. Και πρόσκληση για να στελεχώσουμε, από υπηρετούντες δημοσίους υπαλλήλους, το φορέα έχουμε  κάνει.
Άρα, προσπαθούμε να προχωρούμε παράλληλα όλες τις δράσεις. Αυτό έχει και τους δικούς του κινδύνους γιατί κανείς διακινδυνεύει πάρα πολλά πράγματα. Νομίζω όμως ότι προς το παρόν, τουλάχιστον, κάτι πολύ σπουδαίο δεν μας έχει ξεφύγει, ένα μεγάλο λάθος προς το παρόν νομίζω ότι δεν έχει γίνει.
Η τρίτη καινοτομία είναι η καινοτομία που θεωρώ πως έχει μεγάλη σημασία, ιδιαίτερα στις σημερινές οικονομικές συγκυρίες. Είναι μία πρωτοβουλία η οποία έχει κοστίσει μηδέν, μηδέν ευρώ στο ελληνικό δημόσιο.
Όλο αυτό που γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια, γίνεται με την φιλοπατρία και την ανιδιοτέλεια των Ελλήνων επιστημόνων, οι οποίοι δεν έχουν πάρει ούτε ένα ευρώ αμοιβή. Και το λέω αυτό γιατί έχει μεγάλη σημασία σε μία εποχή όπου όλα απαξιώνονται, και όλα έχουν μόνο οικονομικό τίμημα από ένα δημόσιο βήμα να τονίσω τις ευχαριστίες που οφείλουμε σε δεκάδες ανθρώπους που έχουν δουλέψει αυτό το χρονικό διάστημα και που έχουν προσφέρει έτσι ώστε να προχωρούν σχετικά καλά τα πράγματα.
Η τέταρτη καινοτομία είναι μία καινοτομία που περισσότερο αναλογεί στο Υπουργείο Εξωτερικών αλλά δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό να μην σας διαβάσω μία παράγραφο από το άρθρο 156 του Ν.4001 που αφορά τον τρόπο με τον οποίο για πρώτη φορά η Ελλάδα θεσμοθετεί και νομοθετεί, άρα καθιστά υποχρεωτικό εσωτερικό δίκαιο, τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Ξεκαθαρίζω ότι η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, που ανήκει στην ευθύνη αρμοδιότητας του Υπουργείου Εξωτερικών, και ασφαλώς, αντιλαμβάνεστε, και του εκάστοτε Πρωθυπουργού, γιατί είναι πολύ σοβαρά ζητήματα εξωτερικής πολιτικής της χώρας, το ζήτημα λοιπόν αυτό, στο οποίο ασφαλώς συμμετέχει στον εσωτερικό διάλογο και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, πρέπει να σας πω ότι απέκτησε μία νέα διάσταση με το άρθρο 156, που σας παρακαλώ πάρα πολύ να το διαβάσετε προσεχτικά. Εγώ θέλω να διαβάσω μόνο μία παράγραφο.
«Ελλείψει συμφωνίας οριοθέτησης με γειτονικά κράτη, των οποίων οι ακτές είναι παρακείμενες ή αντικείμενες με τις ελληνικές ακτές, το εξωτερικό όριο της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, αφ’ ης κηρυχθεί, είναι η μέση γραμμή κάθε σημείο της οποίας απέχει ίση απόσταση από τα εγγύτερα σημεία των γραμμών βάσης, τόσο ηπειρωτικών όσο και νησιωτικών, από τις οποίες μετράται το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης.»
Θεωρώ πως, μετά  από πρόταση του Υπουργείου Εξωτερικών, την οποία υιοθετήσαμε, η συγκεκριμένη διατύπωση βάζει πραγματικά μία θετική διάσταση στο ζήτημα της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης.
Η τέταρτη καινοτομία είναι κάτι το οποίο, κατά τη γνώμη μου, είναι ανατρεπτικό στον τρόπο με τον οποίο μέχρι τώρα λειτουργούσε η Ελλάδα σε ζητήματα αξιοποίησης του ορυκτού της πλούτου.
Τις τελευταίες δεκαετίες ο ορυκτός πλούτος της Ελλάδας, η αξία η οποία προέκυπτε από την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου είχε μηδενική οικονομική αντανάκλαση στις ωφέλειες των τοπικών κοινωνιών με τη μοναδική εξαίρεση τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Εμείς στον νόμο για τους υδρογονάνθρακες κάναμε μία μεγάλη τομή, ένα μεγάλο βήμα. Το 20% των εσόδων του ελληνικού δημοσίου, που θα προκύψει από την αξιοποίηση υδρογονανθράκων, το 20% θα πάει για δράσεις προστασίας περιβάλλοντος στην περιοχή στην οποία εντοπίζεται το κοίτασμα. Και άλλο ένα 5% θα δοθεί απευθείας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση προκειμένου να υπάρξουν ωφέλειες πάλι για τις τοπικές κοινωνίες.
Θεωρούμε πως είναι χρέος πια οι τοπικές κοινωνίες να έχουν ορατά ανταποδοτικά οφέλη. Και ασφαλώς, και το είπατε, κύριε Πρόεδρε, και τον έλεγχο πάντα των περιβαλλοντικών παραμέτρων αξιοποίησης του ορυκτού πλούτου.
Μία επόμενη παράγραφος, μία επόμενη καινοτομία, η οποία θεωρώ πως μπορεί να αποτελέσει μία καλή απάντηση σε διάφορες ανακοινώσεις, είναι το γεγονός ότι προβλέψαμε στο νομοθετικό πλαίσιο τη δυνατότητα μία εταιρεία, η οποία έχει στοιχεία, τα οποία πιθανά δεν διαθέτει το ελληνικό δημόσιο, να καταθέσει αίτηση για εκμετάλλευση και αξιοποίηση υδρογονανθράκων απευθείας στο ελληνικό δημόσιο.
Ξεκαθαρίζω, λοιπόν, ότι οποιοσδήποτε έχει στοιχεία τα οποία πιθανά δεν διαθέτει το ελληνικό δημόσιο δεδομένου ότι τα τελευταία 15 τουλάχιστον χρόνια οι έρευνες υδρογονανθράκων έχουν παγώσει στη χώρα μας, οποιοσδήποτε έχει τέτοιου είδους στοιχεία και αξιοποιηθούν θετικά από μία ενδιαφερόμενη εταιρεία, μπορεί να καταθέσει αίτηση στο Υπουργείο, το Υπουργείο θα αξιολογήσει την αίτηση και αμέσως μετά θα προκηρυχθεί στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο αντίστοιχος διαγωνισμός ώστε μέσα σε 90 ημέρες να κατατεθούν σχετικοί φάκελοι.
Έχουμε και μία ακόμη καινοτομία. Είναι μία από τις λίγες φορές όπου όταν ανακοινώνουμε ένα χρονοδιάγραμμα, το τηρούμε απολύτως. Και ακολουθούμε μία συγκεκριμένη τακτική: προαναγγέλλουμε τις δράσεις μας διότι οι διεθνείς εταιρείες που ασχολούνται με τα θέματα των ερευνών υδρογονανθράκων, θέλουν να γνωρίζουν από πριν ποιες θα είναι οι πρωτοβουλίες κάθε χώρας την επόμενη χρονιά ώστε να κάνουν τον αντίστοιχο χρονικό τους προγραμματισμό, τον προγραμματισμό του προϋπολογισμού τους, τον χρονικό προγραμματισμό του εξοπλισμού που θα διαθέσουν και ασφαλώς και του προσωπικού που θα στείλουν.
Επίσης να σας πω ότι προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε απολύτως το εκπληκτικό παράδειγμα της κυπριακής εμπειρίας. Προσπαθούμε να μάθουμε από τον τρόπο με τον οποίο έγινε ο χειρισμός στην Κύπρο.
Εδώ όμως θέλω να κάνω μία παρατήρηση. Θέλω να σας θυμίσω, και είμαι βέβαιος ότι το ξέρετε οι περισσότεροι, το χρονοδιάγραμμα δράσεων της Κύπρου.
Η Κύπρος ξεκίνησε με την ΑΟΖ το 2003. Πήρε τεχνικό σύμβουλο το γαλλικό Ινστιτούτο Πετρελαίου, το Beicip, το 2005. Προχώρησε σε σεισμικά το 2006. Βγήκε στον πρώτο γύρο παραχωρήσεων το 2007. Υπέγραψε συμβόλαιο με την Noble Energy το 2008. Και έβαλε γεωτρύπανο το 2011.
Το λέω αυτό διότι εμείς αξιοποιώντας αυτή την εμπειρία, προσπαθούμε να συντμήσουμε, όσο είναι δυνατόν, τον απαιτούμενο χρόνο. Και φιλοδοξούμε και ελπίζουμε να το κάνουμε πράξη μέχρι το τέλος της χρονιάς, ξεκινώντας ουσιαστικά το τελευταίο χρονικό διάστημα με τα σεισμικά και το open door, φιλοδοξούμε στο τέλος του 2012, μέσα σε ένα χρόνο ουσιαστικά, σε ένα χρόνο και κάτι, να βάλουμε γεωτρύπανο. Και νομίζω ότι είναι δυνατόν να το καταφέρουμε.
Και επιπλέον, όπως είπατε και εσείς, κύριε Πρόεδρε, έχουμε κάνει μία ακόμα καινοτομία. Δημιουργήσαμε το λεγόμενο ανοιχτό φόρουμ υδρογονανθράκων.
Εδώ θέλω να είμαι απόλυτα σαφής. Οι πληροφορίες περί τα υδρογονανθρακικά κοιτάσματα, είναι πληροφορίες υψίστης οικονομικής αξίας. Η χώρα, η κάθε χώρα έχει εθνικό όφελος από την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δημοσιοποίηση των στοιχείων.
Αυτός που δεν έχει όφελος από την δημοσιοποίηση είναι αυτός που θέλει να έχει μόνο ο ίδιος την αποκλειστική πληροφόρηση για να τη χρησιμοποιήσει για ίδιο όφελος.
Η Ελλάδα, λοιπόν, έχει ξεκινήσει το ανοιχτό φόρουμ υδρογονανθράκων με την κάθε μήνα συνάντηση πάνω από 40 ανθρώπων, καθηγητών πανεπιστημίου και εμπειρογνωμόνων και ασφαλώς και του Τεχνικού Επιμελητηρίου, που συμμετέχει σε αυτή την πρωτοβουλία, ήδη εγώ με επιστολή μου στους Πρυτάνεις των πανεπιστημίων της χώρας έχω ζητήσει να ορίσουν επισήμως εκπροσώπους όλα τα ΑΕΙ της χώρας. Ήδη έχουν αρχίσει να έρχονται οι απαντήσεις, χθες μάλιστα ήρθε και από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.
Και ταυτόχρονα στο πλαίσιο αυτού του φόρουμ προσπαθούμε να κάνουμε κάτι που είναι εξαιρετικά φιλόδοξο αλλά νομίζω ότι και αυτό μπορούμε να το καταφέρουμε: να δημιουργήσουμε την εθνική βιβλιοθήκη στοιχείων υδρογονανθράκων. Ουσιαστικά να συγκεντρώσουμε με την ευθύνη του ελληνικού δημοσίου και να δώσουμε στη δημοσιότητα το σύνολο των πληροφοριών που έχουν συγκεντρωθεί από τα πανεπιστήμια ή τα ΤΕΙ της χώρας στο πλαίσιο εκπόνησης διδακτορικών, μεταπτυχιακών ή άλλων εργασιών, έτσι ώστε όλοι να ωφεληθούν από όλα.
Να τελειώσω με τις ευχάριστες ειδήσεις. Γνωρίζετε ότι 2 Μαρτίου κατατίθενται οι προσφορές για τα σεισμικά. Μέχρι τώρα το ενδιαφέρον είναι σημαντικό και πιστεύουμε ότι θα έχουμε πολύ ενδιαφέρουσες δεσμευτικές προσφορές.
Γνωρίζετε επίσης ότι στις 2 Ιουλίου θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για τα open door. Και η μέχρι τώρα εικόνα που έχουμε είναι ότι θα πάει καλά, από τις ερωτήσεις.
Την επόμενη βδομάδα έχουμε προγραμματίσει στην Πάτρα να κάνουμε μία μεγάλη συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο της Δυτικής Ελλάδας, και στη συνέχεια να πάμε και στο Κατάκολο, προκειμένου να συζητήσουμε με τους εκπροσώπους των τοπικών κοινωνιών αυτό το οποίο έχουμε ξεκινήσει για τα δύο offshore οικόπεδα, τον Πατραϊκό και το Κατάκολο, γιατί πάντα χρειάζεται η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας σε αυτά τα θέματα.
Την επόμενη βδομάδα, φυσιολογικά, τελειώνει η υπογραφή του Προεδρικού Διατάγματος και της συγκρότησης του φορέα, το είχαμε στείλει από το Νοέμβριο στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ήρθε με παρατηρήσεις, έγιναν αποδεκτές όλες. Λογικά την επόμενη βδομάδα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα υπογράψει το Προεδρικό Διάταγμα, άρα την επόμενη μέρα της δημοσίευσης θα προκηρυχθεί η στελέχωση για το Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα και ασφαλώς και για τη στελέχωσή του.
Να σας πω ότι από την αρχή της εβδομάδας βρίσκονται εδώ και συνεργάζονται στενά με τα στελέχη του Υπουργείου οι Γάλλοι σύμβουλοί μας. Το Beicip είναι εδώ από την αρχή της εβδομάδας. Έχει εγκατασταθεί στο Υπουργείο. Όλη την εβδομάδα συζητά με τα στελέχη του Υπουργείου για τα ζητήματα της επικαιροποίησης των φακέλων του open door. Το Beicip θα είναι ο τεχνικός μας σύμβουλος, όπως το έχουμε προαναγγείλει. Η εμπειρία του και κατά το παρελθόν, από έρευνες στην Ελλάδα, αλλά και η μεγάλη του συμβολή στη στήριξη της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι πολύ σημαντική και διευκολύνει πάρα πολύ και τη δική μας δουλειά.
Και τέλος θα σας πω την είδηση που ανακοινώθηκε πριν δύο μέρες, στις 17 Ιανουαρίου 2012, στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Είναι μία ανακοίνωση που έγινε από την εταιρεία San Leon Energy, για το οικόπεδο της Αλβανίας, το Ντούρεσι, το Δυρράχιο.
Πολλοί από εσάς γνωρίζετε ότι η συγκεκριμένη περιοχή τα τελευταία χρόνια είχε μέτριες εκτιμήσεις για πιθανά κοιτάσματα. Πριν δύο μέρες ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των ερευνών και των αναλύσεων και για τα τρισδιάστατα σεισμικά που τέλειωσαν στο τέλος του 2011.
Η επίσημη ανακοίνωση, λοιπόν, της εταιρείας μιλά για 1 δις ισοδύναμα βαρέλια πετρελαίου στο συγκεκριμένο κοίτασμα, γεγονός το οποίο δημιουργεί αμέσως θετική συνέργεια για την περιοχή της Ελλάδας, για τις περιοχές της Ελλάδας όπου υπάρχει γεωλογική συνέχεια στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου, και ασφαλώς γνωρίζετε πολύ καλά ότι δημιουργούνται θετικά στοιχεία και για τα αναμενόμενα κοιτάσματα και σε όσο βαθμό τα έχουμε εντοπίσει στα διαπόντεια νησιά, για το κοίτασμα του Αχιλλέα, για το κοίτασμα του Πύρρου, για τα κοιτάσματα τα οποία ουσιαστικά μπορούν να δώσουν μία άλλη εικόνα στο Ιόνιο Πέλαγος.
Να τελειώσω, κύριε Πρόεδρε, και ευχαριστώ για την κατανόησή σας, λέγοντας το εξής: η πολιτεία μέχρι σήμερα στα ζητήματα των υδρογονανθράκων προσπάθησε να είναι πολύ προσεχτική.
Η εκφορά του δημοσίου λόγου μας προσπαθήσαμε να είναι όσο γίνεται πιο προσγειωμένη γιατί το τελευταίο που χρειάζεται η ελληνική κοινωνία, ο ελληνικός λαός αυτό τον καιρό είναι μία νέα μυθοπλασία. Δεν χρειαζόμαστε πια άλλους μύθους σε αυτή τη χώρα.
Χρειαζόμαστε να είμαστε απόλυτα προσγειωμένοι και να ξέρουμε τον πολύ μεγάλο δρόμο που έχουμε μπροστά μας.
Στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου για τον φορέα υδρογονανθράκων που τώρα πια είναι ο Ν.4001, γράψαμε κάτι που το πιστεύω βαθύτατα. Γράψαμε στην εισηγητική έκθεση ότι σε βάθος χρόνου η Ελλάδα μπορεί να καλύψει έως και 30% των αναγκών της από εγχώριες πηγές υδρογονανθράκων.
Το γράψαμε γνωρίζοντας μόνο τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας και μη συνυπολογίζοντας τα, είμαι βέβαιος, ακόμα πιο θετικά στοιχεία που θα προκύψουν από τις σεισμικές έρευνες που θα κάνουμε στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης.
Αν λάβει κανείς υπόψη του ότι κάθε χρόνο η Ελλάδα για εισαγωγές πετρελαιοειδών κάθε είδους δαπανά περίπου 12 δις δολάρια, αντιλαμβάνεται κανείς το 30%, επαναλαμβάνω σε ένα βάθος χρόνου, της συμμετοχής των εγχώριων πλουτοπαραγωγικών πόρων σε αυτό το ζήτημα, πόσο σπουδαία κοινωνική, οικονομική και αναπτυξιακή συμβολή μπορεί να έχει.
Θεωρώ ότι πρωτοβουλίες, όπως αυτή που έχουμε τώρα, με εξαιρετικού επιπέδου εισηγητές, και με δημόσιο διάλογο, όπου πρέπει να τίθενται όλα τα θέματα, βοηθούν πάρα πολύ από τη μία την κοινωνία να γνωρίζει πού βαδίζουμε αναφορικά με την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας, από την άλλη βοηθά, πιστεύω, όλες τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας με υπευθυνότητα και σταθερότητα και επιμονή να σταθούμε σε αυτό το ζήτημα προκειμένου να έχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και είναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το ΜΑΝΤΟΥΔΙ NEWS δεν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στα σχόλια τους.