"Σ’ αυτή τη μικρή σκανδιναβική χώρα επιμένουν να καλλιεργούν στο σχολείο τη συνεργασία, αντί για τον ανταγωνισμό, να συγκροτούν ένα χαλαρό περιβάλλον μάθησης, αντί να δίνουν προτεραιότητα στις εξετάσεις, να αδιαφορούν για κάθε είδους τυποποίηση και να μην αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς ούτε να εξαρτούν τη χρηματοδότηση των σχολείων από τις επιδόσεις των μαθητών."

Εάν ενδιαφέρει και την Ελλάδα η περίπτωση
της σκανδιναβικής χώρας δεν είναι επειδή το εκπαιδευτικό της σύστημα, με
έμφαση στο σχολείο, έχει καταστεί αντικείμενο συστηματικής μελέτης από
όλες τις χώρες που αποδίδουν αξία στην παιδεία, δεν είναι επειδή
πρόκειται για μια μικρή ευρωπαϊκή χώρα· είναι επειδή πρόκειται για μια
μικρή ευρωπαϊκή χώρα που αντιμετώπισε πολύ σοβαρή οικονομική κρίση το
πρώτο μισό της δεκαετίας του ’90 και παρ’ όλα αυτά, ή ακριβέστερα,
επιχειρώντας να την ξεπεράσει, δημιούργησε ένα αξιοζήλευτο εκπαιδευτικό
πρότυπο.
Bεβαίως, δεν υπάρχει κάποια «μαγική»
φινλανδική φόρμουλα την οποία απλώς μπορούμε να αντιγράψουμε. Έτσι κι
αλλιώς αρκετά στοιχεία της δικής της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης για
αντικειμενικούς λόγους δεν είναι είτε επιθυμητό είτε εφικτό να
υιοθετήσουμε. Άλλωστε, αν κάτι κάνει τόσο ξεχωριστή την επιτυχία των
Φινλανδών είναι ότι αγνόησαν ορισμένες από τις χαρακτηριστικότερες
επιταγές μιας εκπαιδευτικής ορθοδοξίας που έχει διαμορφωθεί διεθνώς κι
αντ’ αυτού λειτούργησαν με πνεύμα εκλεκτισμού, συναρθρώνοντας στοιχεία
που είχαν ήδη και χρειάζονταν ενίσχυση ή αναπροσαρμογή με στοιχεία που
υπήρχαν σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα, τα οποία ωστόσο εισήγαγαν στο
δικό τους με πολύ στοχευμένους και προσεκτικούς χειρισμούς.
Συνεργασία & χαλαρό περιβάλλον

Πρόκειται, λοιπόν, για μια συναρπαστική
ιστορία. Και μας αφορά –πώς συγκροτείται η δημόσια πολιτική, πώς
εμπλέκεται ενεργά η ίδια η εκπαιδευτική κοινότητα, πώς δημιουργείται
ευρεία κοινωνική συναίνεση ως προς τους στόχους και τις μεθόδους κ.ο.κ.–
ιδίως καθώς στη δική μας περίπτωση η πιο γνωστή και σημαντική
μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση εξακολουθεί να είναι «η μεταρρύθμιση που
δεν έγινε» (κατά την ομότιτλη κλασική μελέτη του Αλέξη Δημαρά). Αυτή την
ιστορία αφηγείται στα Φινλανδικά Μαθήματα ο Pasi Sahlberg, μια
σημαίνουσα προσωπικότητα της εκπαίδευσης στη χώρα του την οποία κι επί
μακρόν υπηρετεί με διάφορες ιδιότητες. Και μας προειδοποιεί από τις
πρώτες σελίδες: «Σε αυτή την εποχή των άμεσων αποτελεσμάτων, η
εκπαίδευση απαιτεί μια διαφορετική νοοτροπία. Η μεταρρύθμιση των
σχολείων αποτελεί μια σύνθετη και αργή διαδικασία. Η επίσπευση αυτής της
διαδικασίας σημαίνει την καταστροφή της».
Αρχίζουν το σχολείο στα επτά τους,
αφιερώνουν λιγότερο χρόνο στη μελέτη, παίζουν περισσότερο, αγχώνονται
λιγότερο καθώς δίνουν ελάχιστες εξετάσεις στις οποίες εξίσου ελάχιστη
σημασία αποδίδεται.
Εδώ δεν θα αναφερθούμε
ούτε στην ιστορική εξέλιξη της φινλανδικής εκπαίδευσης, ούτε στις
επιμέρους δομές της και συναφή ζητήματα ειδικότερου ενδιαφέροντος που
αναλύει με μεθοδικό τρόπο ο συγγραφέας, αλλά θα επιμείνουμε στο βασικό
πνεύμα της, στις αρχές στις οποίες θεμελιώνεται και στις αξίες που θέλει
να μεταδώσει. Εάν επιθυμούσαμε να συμπυκνώσουμε τη γενική εικόνα
εστιάζοντας στους μαθητές, η σύγκριση με τη χώρα μας θα ήταν
αποκαρδιωτική. Οι Φινλανδοί αρχίζουν το σχολείο ένα χρόνο αργότερα, στα
επτά τους, αφιερώνουν λιγότερο χρόνο στη μελέτη (περιττό να ειπωθεί: δεν
ξέρουν τι θα πει φροντιστήριο) –κι επομένως παίζουν περισσότερο–
αγχώνονται πολύ λιγότερο καθώς δίνουν ελάχιστες εξετάσεις στις οποίες
εξίσου ελάχιστη σημασία αποδίδεται, μετέχουν ενεργητικά σε ένα ανοιχτό,
διαδραστικό μαθησιακό περιβάλλον που δίνει έμφαση στη συνεργασία και τη
δικαιοσύνη. Το σχολείο τους είναι ένα όμορφο, «ζεστό» περιβάλλον που
υποβάλλει την αίσθηση της οικειότητας. Αφήνουν τα παπούτσια τους στην
είσοδο και προσφωνούν τους δασκάλους τους με το μικρό τους όνομα. Τελικά
μορφώνονται, με την ουσιαστική έννοια του όρου, ως άνθρωποι κι ως
πολίτες, αλλά επιπλέον και «χρήσιμες» δεξιότητες αναπτύσσουν. Και στην
Ελλάδα, πάντως, μπήκε στις ράγες, λέει, μια (ακόμη) μεταρρύθμιση του
Λυκείου, η οποία βεβαίως-βεβαίως έχει και πάλι να κάνει με το αγαπημένο
μας θέμα, δηλαδή τις εξετάσεις στο Λύκειο και τον τρόπο εισαγωγής στο
πανεπιστήμιο. Εάν δεν το πήρατε χαμπάρι, ανατρέξτε στα μονόστηλα των
εφημερίδων, πριν από κανά δίμηνο, όταν πέρασε ο σχετικός νόμος στη
Βουλή.

Η περικοπή πόρων γίνεται σε όλες τις
βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος, λες και θέλουμε να
ευτοεγκλωβιστούμε σε ένα μοντέλο χαμηλού εργασιακού κόστους.
Η
σύγκριση με αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα είναι συντριπτική. Η
καταβαράθρωση του μισθού των εκπαιδευτικών έρχεται πια να συνδυαστεί –με
τη διαθεσιμότητα και τα παρακολουθήματά της– με συνθήκες ακραίας
επαγγελματικής ανασφάλειας και τη συνακόλουθη απαξίωση του επαγγέλματος
την οποία παρακολουθεί ανήμπορη ή αδιάφορη μια κοινωνία που ανέκαθεν
αντιμετώπιζε λίγο-πολύ εργαλειακά την εκπαίδευση (ως μέσο για
επαγγελματική αποκατάσταση και κοινωνική άνοδο). Η συγκρουσιακή
κατάσταση στην οποία λαμβάνουν χώρα οι όποιες αλλαγές πλήττουν ακόμη
περισσότερο την έτσι κι αλλιώς χαμηλή εμπιστοσύνη που χαρακτηρίζει τις
κοινωνικές ομάδες μεταξύ τους και βεβαίως με το κράτος. Το κοινωνικό
κόστος που θα έχει αυτή η διαλυτική κατάσταση θα φανερωθεί στην
πληρότητά του στο μέλλον. Προφανώς, το ίδιο πράγμα απεικονίζεται στα
καλοσχεδιασμένα powerpoint των σοφών τεχνοκρατών της τρόικας ως
εξοικονόμηση κι εξορθολογισμός.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΝΔΩΡΟΣ
Πηγή: Bookpress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και είναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το ΜΑΝΤΟΥΔΙ NEWS δεν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στα σχόλια τους.