Ο Δήμος Μαντουδίου -Λίμνης-Αγ Άννας έχει σοβαρούς αρχαιολογικούς χώρους και πρέπει να ενδιαφερθεί περισσότερο και πιο επίμονα, στο θέμα της Αρχαίας Κηρίνθου Η πρώτη φάση των ανασκαφών τελείωσε τέλος το 2024. Τώρα πρέπει να ζητήσουμε και να απαιτήσουμε την συνέχιση χωρίς καθυστερήσεις ...
Τα Μάρμαρα – Γλυπτά του Παρθενώνα είναι ένας από τους κυριότερους πολιτιστικούς τομείς και σημείο αναφοράς του μεγαλείου του Αρχαίου Πολιτισμού των προγόνων μας, μέσα στο παγκόσμιο πολιτισμικό χώρο.
Λίγα Ιστορικά Γεγονότα
Ο Άγγλος διπλωμάτης Thomas Bruce Elgin ή Ελγίνος διορίστηκε έκτακτα πρεσβευτής της Αγγλίας στην Κωνσταντινούπολη το 1799. Στα μέσα του Ι800 ο Ελγίνος έστειλε τον γραμματέα της πρεσβείας μαζί με έξι καλλιτέχνες από την Ιταλία με επικεφαλής τον ζωγράφο Ι.Β. Λουζιέρι με σκοπό να καταγράψουν όλα τα γλυπτά μνημεία σε όλους τους χώρους και ιδιαίτερα της Ακρόπολης.
Η εργασία της ομάδας αυτής κράτησε εννέα μήνες. Το 1801 ο Ελγίνος κατάφερα να αποσπάσει φιρμάνι από τον καϊμακάμη Σεγιούλ Αβδουλάχ για να ξεκινήσει τα πονηρά σχέδιά του, την λεηλασία και αρπαγή του πολιτιστικού θησαυρού των Ελλήνων. (Το φιρμάνι αυτό ακούμε και σήμερα ότι το αποποιούνται οι υπηρεσίας των δύο χωρών (Τουρκίας, Αγγλίας)).
Ο Λουζιέρι με την ομάδα του συνέχισε ανενόχλητος την λεηλασία των Γλυπτών μέχρι το 1810. Ακολουθούσε η συσκευασία σε κιβώτια με τις ανάλογες φθορές και με ιδιωτικά και πολεμικά Αγγλικά σκάφη μεταφέρονταν στην Αγγλία. Μόνο από τον χώρο της Ακρόπολης αφαιρέθηκαν περί τα εκατό (100) ακέραια και ακρωτηριασμένα γλυπτά, έργα του Φειδία, του Αλκαμένους, του Αγορίτου και άλλων.
Αφαιρέθηκαν ακόμη αρχαιότητες και από άλλους χώρους όπως Αίγινα, Ελευσίνα, Δέλφοι, Νεμέα, Μυκήνες, Τύρινθα, Δαρδανέλλια.
Η βρώμικη αυτή επιχείρηση του Elgin κράτησε μέχρι το 1817. Η απορία που υπάρχει για κάθε Έλληνα και άνθρωπο είναι γιατί η λεηλασία και η κλοπή αυτή ενώ κράτησε τόσα χρόνια δεν εμποδίστηκε από κανέναν. Σύμφωνα με τις συνθήκες της εποχής εκείνης υπήρχαν τότε τρεις δυνατότητες να γίνει κάποια παρεμπόδιση.
Η Γαλλία ως ανταγωνίστρια της Αγγλίας ενώ ήρθε σε μια προσωπική κόντρα με τον Ελγίνο, τελικά δεν έδειξε το ενδιαφέρον που έπρεπε σε μια υπόδουλη χώρα. Οι κοτσαμπάσηδες που είχαν μια μορφή εξουσίας δεν έπραξαν τίποτε. Η εκκλησία με το ιερατείο της θα μπορούσε να βρει τρόπο να παρέμβει και να επηρεάσει τον Σουλτάνο ή τον διεθνή παράγοντα, αλλά έδειξε αδιαφορία. Ίσως οι συνθήκες που είχαν δημιουργηθεί στον ελληνικό χώρο από τον εμφύλιο των δύο θρησκειών άφησε σπέρματα διχασμού. Δεν ήταν τυχαίο ότι κυκλοφορούσε από ανθρώπους του κατεστημένου, πως τα πολιτιστικά αυτά δημιουργήματα των προγόνων μας ήταν ασήμαντα έργα.
Οι αρχαιότητες αυτές μεταφέρονταν στο Λονδίνο, αρχικά σε ένα υπόστεγο του Ελγίνου και αργότερα σε κάποιες παλιές αποθήκες κάποιου Δούκα. Στο τέλος αγοράστηκαν από το επίσημο κράτος της Αγγλίας έναντι 35000 στερλινών εφόσον ο Ελγίνος ήταν χρεωμένος στο κράτος, με ένα μεγάλο ποσό στερλινών.
Τι κάνουμε τώρα
Δυστυχώς δεν υπήρξε μέχρι τώρα ένας συντονισμένος, ενωτικός και διαρκής αγώνας για την επιστροφή των Γλυπτών.
Μία φωτεινή εξαίρεση ήταν με την Μελίνα Μερκούρη την δεκαετία του 1980 όταν ήταν στο Υπουργείο Πολιτισμού. Σήμερα βλέπουμε τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας να ανακινεί το θέμα αυτό όταν πηγαίνει για άλλους λόγους στην Αγγλία. Βέβαια και αυτή η προσπάθεια θετική είναι, όμως κατά τη γνώμη μου και ως φίλος του πολιτισμού πιστεύω ότι αυτές οι κινήσεις πρέπει να δυναμώσουν πολύ και να έχουν συνέχεια.
Μια πρόταση….
Η πιο σοβαρή προσπάθεια θα ήταν να υπάρχει ένα πανεθνικό διακομματικό συμβούλιο το οποίο συνεχώς και επίμονα με μεθοδευμένο και συντονισμένο τρόπο να πείσει τις Ευρωπαϊκές χώρες, τον ΟΗΕ, κινήματα και φορείς διεθνούς κύρους για το δίκαιο του ιστορικού αυτού θέματος, το οποίο έλαβε χώρα τη στιγμή που η χώρα μας ήταν υπόδουλη και συνεπώς ανίσχυρη να αντιδράσει.
Μέσα στη χώρα μας
Επί πλέον και μέσα στη χώρα μας να υπάρχει ένα ζωντανό και συνεχές κίνημα για το σκοπό αυτό, από τους θεσμικούς, κοινωνικούς φορείς, Αυτοδιοίκηση και πολιτιστικούς φορείς. Οι Δήμοι που έχουν στον γεωγραφικό τους χώρο αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, λόγω του μεγάλου τουρισμού που έχουν, πρέπει να βάζουν το θέμα ενημέρωσης και επιστροφής των Γλυπτών επίμονα και συνεχώς.
Ο Δήμος μας (Μαντουδίου – Λίμνης – Αγ. Άννας)
Ο Δήμος μας έχει σοβαρούς αρχαιολογικούς χώρους και πολιτιστικά θέματα και πρέπει να ενδιαφερθεί περισσότερο και πιο επίμονα, ειδικά στο θέμα της Αρχαίας Κηρίνθου. Μάθαμε ότι η πρώτη φάση των ανασκαφών τελείωσε τέλος του 2024. Τώρα μας δίνεται μια καλύτερη δυνατότητα (λόγω έκτακτης ανάγκης στον Δήμο μας) να ζητήσουμε ή και να απαιτήσουμε την συνέχιση χωρίς καθυστερήσεις της δεύτερης φάσης των εργασιών.
Η Δημοτική μας Αρχή, οι κοινωνικοί και πολιτιστικοί φορείς και οι πολίτες της Βόρειας Εύβοιας, έχουμε χρέος να συμμετέχουμε σε αυτή τη προσπάθεια, για τη συνέχιση των ανασκαφών.
Η νέα Κίνησή μας (Φίλοι του Περιβάλλοντος και Πολιτισμού) θα συνεχίσει τις προσπάθειές της για όλα τα σοβαρά πολιτιστικά και κοινωνικά θέματα στο Δήμο μας, γι’ αυτό καλούμε και άλλους συνδημότες μας να συμμετέχουν μαζί μας.
Λίμνη Φεβρουάριος 2025
Γιάννης Ψαρρός
(Φίλος του Περιβάλλοντος και Πολιτισμού)
Θερμά Συγχαρητήρια για την προβολή και προσπάθεια Διεκδίκησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Δήμου μας . Θέλω να πιστεύω ότι η Νέα Κίνηση - Φίλοι του Περιβάλλοντος και Πολιτισμού - να << αφυπνίσει >> την Κοινή Γνώμη και να καταλάβουμε επιτέλους τι Πολιτιστική Κληρονομιά μας άφησαν οι Πρόγονοι μας. Ο Δήμος μας ήταν το Κέντρο και το Λίκνο του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού και όχι μόνο . Από που να ξεκινήσει κάποιος , από το Ελύμνιον που επέλεξαν να τελέσουν τους Γάμους τους ο Δίας με την Ήρα .Από τις Αρχαίες Αιγές ένα από τα παλαιότερα Βασίλεια του Αρχαίου κόσμου που ο Πρώτος Βασιλιάς έδωσε και το όνομα του στην θάλασσα του Αιγαίου και που στην συνέχεια η εκδίωξη των κατοίκων ( από τους Αθηναίους ) στην Μακεδονία δημιούργησε την Μακεδονική Αυτοκρατορία !!. Από τον Θεό Απόλλωνα που επέλεξε την περιοχή στις Αρχαίες Αιγές και κοντά στο Περίλαμπρο Ιερό του Ποσειδώνα να χτίσει το δικό του << Βασίλειο >> ,το Μαντείο του Σελινουντίου Απόλλωνα που ήταν γνωστό σε όλον τον κόσμο , μέχρι τους ΥπερΒόρειους λαούς και που ο Ήρωας των Δωριέων ο Ημίθεος Ηρακλής επέλεξε να περνά στιγμές χαλάρωσης στις δικές του Θέρμες . Από την Αρχαία Ιστιαία που βρισκόταν στην περιοχή του σημερινού Χωριού Παπάδες και το Αρχαίο Αρτεμίσιον ( σημερινά Βασιλικά / Ψαροπούλι ) ,όπου σημειώθηκε η πιο Ιστορική στιγμή με την Ναυμαχία Του Αρτεμισίου το 480 π.χ. .Από την Αρχαία ΕΎΒΟΙΑ την πόλη που δημιούργησαν οι Αργείοι - ίσως και πιο νωρίς από το Άργος- , εκεί που γεννήθηκε ο Γίγαντας Τιτυός αλλά ο γιός του Δία και της Θεάς Ιούς ο Έπαφος που έγινε ο Γενάρχης της Φυλής των Δαναών . Από την Αρχαία Κέρινθο που είναι συνδεδεμένη με τον Μυθικό Βασιλιά Νηλέα , τον Φαραώ Κάδμο , την Αργοναυτική εκστρατεία αλλά και με τις αποικίες Κούμη / Κύμη σε Αιολίδα, Θράκη και Κυρίως της Κάτω Ιταλίας που είναι η << γενέτειρα >> του Λατινικού Αλφαβήτου καθώς σύμφωνα με τις Ιστορικές πηγές από το σημερινό Κυμάσι Μαντουδίου ξεκίνησε ο Ιπποκλής ο Κουμαίος για την Κάτω Ιταλία , μεταφέροντας τον << ΕΥΒΟΪΚΌ Πολιτισμό και το Ευβοϊκό Αλφάβητο >> .Ο Δήμος μας ήταν η << ΕΎΒΟΙΑ >> του Αρχαίου Κόσμου μέχρι τους πρώτους Ρωμαϊκούς χρόνους .Δυστυχώς η Τεράστια Πολιτιστική μας Κληρονομιά << Διαμοιράστηκε >> . Πιστεύω ότι ήρθε η Ώρα να την διεκδικήσουμε απαιτώντας Αρχαιολογικές έρευνες . Η Αρχή εικάζω ότι πρέπει να γίνει με την επαναφορά των Αρχαίων Τοπωνυμίων όπως , Ελύμνιον ( σημερινή Λίμνη ) , Κούμη ( σημερινό Μαντούδι ) , Αιγές / Ορόβιες ( σημερινές Ροβιές ) κ.λ.π. και ο Δήμος να γίνει ξανά Δήμος Κηρέα - Νηλέα - Αιγών .
ΑπάντησηΔιαγραφή