Kι αν νικηθήκαμε δεν ήταν απ'την τύχη ή τις αντιξοότητες,αλλά απ'αυτό το πάθος μας για κάτι πιο μακρινό " Τάσος Λειβαδίτης

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025

Παρέμβαση του Νίκου Αναγνώστου , σχετικά με το ΕΥΒΟΪΚΌ Αλφάβητο( Β. Εύβοια )

Παρέμβαση του Νίκου Αναγνώστου σε ανάρτηση του κ.Βάγια Κατσού με τίτλο "Λίνος, ο Χαλκιδέος: ο επινοητής του ελληνικού αλφαβήτου"
Η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του εθνικού ποιητή Διονυσίου Σολωμού, έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας. Καλό είναι λοιπόν να θυμόμαστε και πως ξεκίνησε το ταξίδι της αλφαβητικής γραφής στους Έλληνες. Κατά μια εκδοχή, το αλφάβητο έφερε στην Ελλάδα ο «Λίνος, ο Χαλκιδέος, γιος του Απόλλωνα και της Τερψιχόρης, ή κατ' άλλους του Αμφιμάρου και της Ουρανίας ή του Ερμού και της Ουρανίας. Λέγεται πως πρώτος αυτός έφερε από τη Φοινίκη τα γράμματα στους Έλληνες, έγινε δε και του Ηρακλή δάσκαλος των γραμμάτων και στη λυρική μουσική ήταν πρωτοπόρος»[1]. Οι Χαλκιδέοι μετέφεραν το αλφάβητο τους στις αποικίες τους στην Ιταλία, Πιθηκούσσες και Κύμη, τον 8ο αι. π.Χ.. Το χαλκιδικό αλφάβητο προσαρμόστηκε γρήγορα στις τοπικές διαλέκτους, πέρασε στους Ρωμαίους (πιθανότατα κατευθείαν από τους Ευβοιώτες αποίκους), παραμένοντας σε χρήση μέχρι σήμερα, ως «λατινικό αλφάβητο», αποτελώντας έτσι σήμερα το σπουδαιότερο κληροδότημα της Χαλκίδας στο Δυτικό Πολιτισμό.
Διάβασε περισσότερα: https://www.squarebooks.gr/oi-agnwstoi-prwtoporoi-tis.../
Εικόνα (από το βιβλίο Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου, σελ. 71): Ετρουσκική πινακίδα γραφής, με χαραγμένο αλφάβητο που ομοιάζει με το χαλκιδικό, από τη Μαρσιλιάνα ντ’ Αλμπένια (700-650 π.Χ.). Το παρενθετικό κείμενο είναι από τον αρχαιολόγο Κ. Κουρουνιώτη (1897) και υποδεικνύει: Α) Τη βασική διαφορά του χαλκιδικού από τα υπόλοιπα αλφάβητα των ευβοϊκών πόλεων. Β) Αποδεικνύει πως το μεταγενέστερο λατινικό αποτελεί συνέχεια αυτού.
[1] Σούδας, la.568.


Η απάντηση του κ. Αναγνώστου:


Με πολύ σεβασμό
σε κάθε άποψη , επιτρέψτε μου να σχολιάσω ότι ο γραπτός όρος << Λίνος ο Χαλκιδέος >> είναι σύγχρονος και δεν αναφέρεται σε καμία αρχαία πηγή - τουλάχιστον σε αυτές που έχω μελετήσει - , 

η μόνη αναφορά που γίνεται και αφορά την Χαλκίδα είναι οι αναφορές κατά την Κλασσική περίοδο που αναφέρονται στους πιθανούς τόπους του τάφου αυτού του σπουδαίου Αρχαίου Ποιητή / Μουσικού ,που με το έργο του έγινε Θρύλος και Μύθος σε πολλές αναφορές στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία , έτσι λοιπόν έχουμε γραπτές αναφορές για τον τάφο του στο Άργος , στην Πιερία , στον Ελικώνα , στην Θήβα , στην ΕΎΒΟΙΑ και στην Χαλκίδα . 

Επίσης υπάρχουν αναφορές ότι ο Βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος Β΄ μετέφερε τον τάφο του από την Θήβα στην Μακεδονία ( Πιερία ) . Με τον όρο / έννοια ΕΎΒΟΙΑ , μέχρι και την Ελληνική Κλασσική περίοδο δεν εννοούσαν όλο το Νησί ,αλλά την Πόλη ΕΎΒΟΙΑ και την γύρω περιοχή δηλαδή όλη την σημερινή Βόρεια Εύβοια . 

Η Πόλις ΕΎΒΟΙΑ βρισκόταν - μέχρι να καταποντιστεί από σεισμούς ,άγνωστο όμως πότε ακριβώς ,έχουμε όμως την αναφορά του Αισχύλου ( 525 -456 Π.Ν.Ε. ) ότι << καταβροχθίστηκε >> από σεισμό και επειδή όμως δεν μας αναφέρει την πηγή ,ίσως να ήταν κοντά στην εποχή του - στα σημερινά Λευκονήσια Κοτσικιά στην σημερινή Βόρεια Εύβοια . 

Το όνομα ΕΎΒΟΙΑ για όλο το Νησί το έδωσαν οι Ρωμαίοι ( 2-1 ος Π.Ν.Ε. αιών. ) από αυτό το γεγονός συμπεραίνουμε ότι το όνομα ΕΎΒΟΙΑ ήταν πολύ σημαντικό και γνωστό στους Ρωμαίους και προτιμήθηκε έναντι άλλων αρχαίων ονομάτων τα οποία κατά κάποιο τρόπο αφορούσαν σχεδόν όλο το Νησί ,όπως Μάκρις , Αβαντίς , Ελλοπία , κ.λ.π. αλλά και έναντι άλλων ονομάτων σημαντικών περιοχών ,όπως Χαλκίς , Ερέτρια , Κάρυστος , Δίον , Κήρινθος , Ιστιαία και αυτό κατά την άποψή μου έχει να κάνει με την συμβολή της << ΕΎΒΟΙΑΣ >> στον Εκπολιτισμό των Αρχαίων Λατίνων . 

Κατά του Βυζαντινούς χρόνους λανθασμένα - ίσως από άγνοια - ταύτισαν το Αρχαίο όνομα ΕΎΒΟΙΑ , με το όνομα Χαλκίδα ( αυτό κατά την άποψή μου έχει να κάνει με την Εκκλησιαστική Διαίρεση - Επισκοπή Χαλκίδας που αφορούσε όλο το Νησί -ακόμα και τις Σποράδες και την Σκύρο- ), έτσι λοιπόν στις μεταφράσεις αρχαίων κειμένων το ΕΎΒΟΙΑ το μετονόμαζαν ΧΑΛΚΙΔΑ . Το όνομα ΧΑΛΚΙΣ / ΔΑ - ΕΥΡΙΠΟΣ για όλο το Νησί χρησιμοποιήθηκε παραφρασμένο ( Negroponte ) από τους Φράγκους και εν συνεχεία από τους Οθωμανούς . 

Τώρα όσον αφορά την ζωή και το έργο του Μυθικού Ποιητή και εφευρέτη της Μουσικής και της Μελωδίας Λίνου , σύμφωνα με αρχαίες πηγές και κυρίως Μυθολογικές έχει άμεση σχέση με το Άργος , την Θήβα , τον Ηρακλή , τον Απόλλωνα ,τον Κάδμο και το Αλφάβητο , όσον αφορά το Αλφάβητο κάποιες αναφορές λένε ότι αυτός είναι ο Πρώτος που έφερε το Φοινικικό Αλφάβητο στην Ελλάδα , άλλες ότι το διδάχθηκε από τον Κάδμο και εδώ λοιπόν έρχονται τα Ιστορικά γεγονότα και η Μυθολογία που συνδέουν τον Βασιλιά της Φρυγίας αλλά και Φαραώ της Λιβύης Κάδμο να έρχεται στον Ελλαδικό χώρο ως Αρχηγός των Δαναών αρχικά στην ΕΎΒΟΙΑ ( σημερινή Β.) Εύβοια όπου ιδρύει την Κέρινθο/ Κήρινθο και Βασιλεύει για μερικά χρόνια πριν μεταβεί στην Κόρινθο , στο Άργος και καταλήξει στην Θήβα .

 Ο Όμηρος μας αναφέρει ότι το Ελληνικό Αλφάβητο εξελίχθηκε με τα << Καδμήϊα ή Φοινικικά >> γράμματα - φωνήεντα - που έφερε στην Ελλάδα ο Κάδμος , έτσι λοιπόν καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο Αρχαίος Μυθικός Λίνος δεν είναι << Χαλκιδέος >> αλλά Αρχαίος ΕΥΒΟΕΎΣ από την περιοχή του Κηρέα ,του Νηλέα , των Αιγών και του Δίον ,( δηλαδή της Β. Εύβοιας ) , το ΕΥΒΟΪΚΌ Αλφάβητο δεν είναι το Χαλκιδικό και υπάρχουν μερικές διαφορές διότι η Χαλκίδα ( όπως και η Ερέτρια ) λόγω της μικρής απόστασης από την Αθήνα είχε περισσότερη επιρροή από Ιωνικά Πολιτιστικά στοιχεία , 

ενώ το ΕΥΒΟΪΚΌ Αλφάβητο ( Β. Εύβοια ) έχει πολλά κοινά στοιχεί με άλλα Δωρικά , όπως , της Ρόδου , της Σάμου , της Κρήτης , της Θήβας , του Άργους ακόμα και της Μακεδονίας , το δε << Κύπελλο του Νέστορα >> μας παραπέμπει στον Βασιλιά της Πύλου Νέστωρ / Νέστορα , που έδωσε το όνομα του πατέρα του στον ποταμό Νηλέα και στην γύρω περιοχή .

Κατά την άποψή μου Ότι έχει γραφτεί μέχρι την Ρωμαϊκή εποχή και αναφέρεται ο όρος ΕΎΒΟΙΑ ,/ κός / κό , κιά , κ.λ.π. αναφέρεται στην Β. Εύβοια και λανθασμένα κατά τους Βυζαντινούς χρόνους συσχετίζεται με την ΧΑΛΚΊΔΑ , η σύγχυση αυτή οπωσδήποτε και δεν βοηθάει στην ανάδειξη της Ιστορίας του Νησιού μας ,της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς και Κυρίως στην Γνώση του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού .Κάθε Τόπος έχει την δικιά του Ιστορία και είναι Μοναδικός όταν είναι Αληθινή και Ιστορικά Τεκμηριωμένη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και είναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το ΜΑΝΤΟΥΔΙ NEWS δεν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στα σχόλια τους.