"Σ’ αυτή τη μικρή σκανδιναβική χώρα επιμένουν να καλλιεργούν στο σχολείο τη συνεργασία, αντί για τον ανταγωνισμό, να συγκροτούν ένα χαλαρό περιβάλλον μάθησης, αντί να δίνουν προτεραιότητα στις εξετάσεις, να αδιαφορούν για κάθε είδους τυποποίηση και να μην αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς ούτε να εξαρτούν τη χρηματοδότηση των σχολείων από τις επιδόσεις των μαθητών."
Αρχές
δεκαετίας του ’90. Η φινλανδή υπουργός Παιδείας επισκέπτεται τον Σουηδό
ομόλογό της ο οποίος θα της πει ότι μέχρι το 2000 το σουηδικό
εκπαιδευτικό σύστημα θα βρισκόταν στην κορυφή του κόσμου. Εκείνη θα του
απαντήσει πως ο στόχος της δικής της χώρας είναι πολύ πιο μετριοπαθής.
Της αρκεί να βρεθεί μπροστά από τη Σουηδία. Πράγματι, βάσει όλων των
διεθνώς αποδεκτών κριτηρίων, μέσα σε λίγα χρόνια η Φινλανδία ξεπέρασε τη
Σουηδία. Παρεμπιπτόντως, στους